Vivir para escribir: explorando una nueva forma de escribir a través de la actuación teatral

Abstract

El artículo esboza una nueva manera de sumergirse en la tarea creativa de escribir un texto literario a través de la actuación teatral. Mediante la descripción de algunas teorías literarias se plantea que, para hacerlo, el autor debe estar inmerso en la ficción y conocer los pormenores y sutilezas de su historia a la perfección. Posteriormente, gracias al análisis cognitivo de esta técnica, se evalúa su alcance. El texto propone que un escritor puede valerse también de su cuerpo para crear su obra literaria a través del empleo de la técnica vivencial de actuación. Se expone un ejemplo de esta metodología para determinar sus alcances y utilidades.

Live to Write: Exploring New Possibilities of Writing through Theatrical Performance
Abstract:
The article outlines a new way of immersing oneself in the creative task of writing literary texts through acting techniques. Through the description of certain literary theories, it is argued that the act of writing requires the author be immersed in the fictional narrative and be perfectly informed of the story’s details and subtleties. The cognitive analysis of this technique is evaluated, revealing the limitations of the disembodied processes normally used to write. The text proposes that a writer can also use his or her body to create their literary work through the experiential technique of acting. An example of this methodology is given in order to determine its scope and possible applications.

Recibido: 25 de julio de 2024
Aceptado: 12 de febrero de 2025

 

https://doi.org/10.25009/it.v16i27.2803
PDF (Español)

References

Butterworth, Brian L. (1980). Evidence form Pauses in Speech. En Brian Butterworth (Ed.), Language Production: Speech and Talk, (1), 155-176.

Cima Vallarino, Gina. (2016). Soy materia. Tramoya: Cuaderno de Teatro, (128), 99-106.

Cima Vallarino, Gina .(Anfitriona). (2022, 28 de enero). Sistema inmunológico [Episodio de podcast]. En Stephan descubriendo el mundo. Spotify. https://open.spotify.com/show/5pgFwIU9dnOnPX0tNEO4t6

Cima Vallarino, Gina y González González, Juan. (2020). En defensa del concepto de “actuación estética” como actuación teatral verosímil. Investigación teatral, 12(19), 80-97. https://doi.org/10.25009/it.v12i19.2674.

Chawla, Purnima y Krauss, Robert M. (1994). Gesture and Speech in Spontaneous and Rehearsed Narratives. Journal of Experimental Psychology, 30(6), 580-601. https://doi.org/10.1006/jesp.1994.1027

Currie, Gregory. (1997). Mental Simulation and Motor Imagery. Philosophy and Science, 64(1), 161-180. https://doi.org/10.1086/392541

Dokic, Jêrome y Arcangeli, Margherita. (2016). The Heterogeneity of Experiential Imagination. En Thomas Metzinger y Jennifer M. Windt (Eds.), Open MIND 11 (pp. 1-20). https://doi.org/10.7551/mitpress/10603.003.0034

Goldstein, Thalia R. y Winner, Ellen. (2009). Actors are Skilled in Theory of Mind but not Empathy. Imagination Cognition and Personality, 29(2), 115-133.

King, Stephen. (2001). Mientras escribo. Plaza y Janés.

Johnston, Daniel. (2011). Stanislavskian Acting as Phenomenology in Practice. Journal of Dramatic Theory and Criticism, 26(1), 65-84. https://doi.org/10.1353/dtc.2011.0000

Merleau-Ponty, Maurice. (1945). Fenomenología de la percepción. España: Ediciones Península.

Richardson, Alan. (2015). Imagination: Literary and Cognitive Intersections. En Liza Zunshine (Ed.), The Oxford Handbook of Cognitive Literary Studies (pp. 225-245). Oxford University Press.

Searle, John. (1996). El estatuto lógico del discurso de ficción. Íkala: Revista de Lenguaje y Cultura, 1(1-2), 159-180. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.8040

Stanislavski, Konstantín. (2003). El trabajo del actor sobre sí mismo. Alba Editorial.

Stanislavski, Konstantín (2013). Mi vida en el arte. Alba Editorial. (Versión electrónica).

Tacca, Oscar Ernesto. (1985). Las voces de la novela. Editorial Gredos.

Zarrilli, Phillip B. (2004). Toward a Phenomenological Model of the Actor’s Embodied Modes of Experience. Theatre Journal, 56(4), 653-666. https://doi.org/10.1353/tj.2004.0189

Zola, Émile. (1989). El naturalismo. Ediciones Península.

Zunshine, Liza. (Ed.). (2015). The Oxford Handbook of Cognitive Literary Studies. Oxford University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.